Proteiinia

Proteiinivallankumous valtasi kaupat – tämä juttu sisältää runsaasti proteiinia

”Kaksi kertaa enemmän proteiinia”! ”Vähemmän hiilihydraatteja”! ”Sisältää runsaasti proteiinia”, huutavat ruokakauppojen hyllyt kuorossa.

Suomalaisten innostus proteiinipitoisiin tuotteisiin on kasvanut vuoden aikana merkittävästi. Hiilihydraatit on laitettu pannaan, ja proteiinin suosimisen uskotaan laihduttavan.

Esimerkiksi Helsingin Ruoholahdessa sijaitsevasta Citymarketista löytyy yli sataa erilaista proteiinipitoisuudellaan ratsastavaa tuotetta ja luku on kasvanut vuoden sisällä.

– Proteiinilisätuotteita on myymälässämme nykyään pilvin pimein ja määrä on kasvanut viimeisen vuoden aikana.Urheiluravinnepuolella on noin 70 erilaista tuotetta, ja maitokaapissa yli 40. Leipäosastoltakin löytyy proteiinilla rikastettua leipää eikä lista pääty näihin tuotteisiin, luettelee myymäläpäällikkö Jonna Fingeroos Ruoholahden Citymarketista.

Ruoholahden Citymarket ei ole ainoa proteiinituotteita notkuva ruokakauppa, sillä hiilihydraattien välttäminen on monen

– Proteiinituotteita kysytään aiempaa enemmän, ja niitä löytyy yhä monipuolisemmin, kertoo Anne Nyberg Helsingin Viikissä sijaitsevasta Prismasta.

Elintarviketeollisuus haistoi bisnesraon
Jos kauppojen hyllyt notkuvat proteiinipitoisia tuotteita, niin se johtuu elintarviketeollisuudesta ja heidän tarjonnastaan, mutta myös kysynnästä.

Moni tietää, että proteiinia on runsaasti esimerkiksi tavallisissa rahkoissa, mutta proteiinibuumin myötä osa valmistajista on myös ymmärtänyt kaupata tuotettaan erityisellä proteiinipitoisuudella.

Esimerkiksi Valio on lanseerannut uuden Profeel-tuotesarjan rahkoille, jogurteille ja juomille, ja tulos on ollut brändipäällikkö Mirva Tolletin mukaan suurempi menestys kuin yhtiö osasi kuvitella.

– Proteiini kiinnostaa yhä laajempaa osaa väestöstä eikä vain kuntosaliharjoittelijoita. Lähdimme lanseeraamaan tuotesarjaa muutama vuosi sitten, kun karppauskeskustelu kävi kuumimmillaan. Proteiini-tuotesarjamme on myyty jopa Ruotsiin saakka, Tollet kertoo ylpeänä.

Elintarviketeollisuuden laajasta tuotevalikoimasta huolimatta, Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professorin Mikael Fogelholm muistuttaa, etteivät suomalaiset oikeasti tarvitse lisäproteiinia ruokatottumuksiensa vuoksi.

– Tämähän on tällainen karppausaallon seuraus, elämme jonkinlaista proteiinirenesanssia. Todellisuudessa tavallinen suomalainen ihminen ei tarvitse proteiinilla rikastettuja tuotteita. Suomalaiset saavat tarpeeksi proteiinia ruuasta, sanoo Fogelholm.

Fogelholm muistuttaa, että ihminen laihtuu vain, jos energiankulutus on suurempaa kuin energiansaanti. Proteiinin tankkaaminen ei Fogelholmin mukaan ole mikään taikalääke laihaan onneen.