Alkoholi ja humalajuominen

Asenteet alkoholia kohtaan yhä sallivampia, mutta humalajuomiseen suhtaudutaan kriittisemmin.
Suomalaisista noin 60 prosenttia vastustaa alkoholiveron korotusta.
Tuhannelle suomalaiselle tehdyssä kyselyssä enää runsas puolet vastaajista halusi kieltää alkoholiyhtiöiden urheilusponsoroinnin tai mielikuvamainonnan. Vielä muutama vuosi sitten kieltojen kannalla oli yli 60 prosenttia vastaajista.

Selvityksen takana oleva sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö Soste ei tunnu kansalaisten asenteista hätkähtävän. Se haluaa yhä tiukasti rajoituksia alkoholimainontaan ja -sponsorointiin.

– En pidä hyvänä, että urheilutapahtumissa alkoholi on niin voimakkaasti läsnä. Lajista riippumatta mukana on myös lapsia ja nuoria, ja mainonnan rajoittamisella pyritään nimenomaan heidän suojelemiseensa, sanoo Sosten kehittämispäällikkö Kaarina Tamminiemi.

Alkoholiveron korotuksille vastustusta

Kyselystä selviää, että takavuosiin verrattuna aiempaa harvempi kannattaa myöskään alkoholiveron korotusta. Korotusten kannalla oli tänä vuonna enää vajaat 40 prosenttia vastaajista, kun korotuksen vastustajia oli jo lähes 60 prosenttia.

Sostessa ollaan kansalaisten höllentyneestä linjasta huolimatta tiukasti myös veronkorotusten takana. Järjestön mukaan alkoholihaittojen taso on ollut pysyvästi korkeammalla sen jälkeen, kun alkoholiveroa vuonna 2004 kevennettiin.

– Veroa on korotettu muutaman kerran, ja ihmisille on saattanut tulla sellainen virheellinen kuva, että hommat olisivat hoidossa, vaikka haittojen määrä on kasvanut, Tamminiemi arvioi.

Järjestön mielestä verojen kiristyksessä pitäisi huomioida myös se, kuinka paljon tavaraa kuluttaja kulloinkin kykenee tuloillaan ostamaan.

– Alkoholin ja tupakan verotusta tulisi kiristää aina vähintään ostovoiman kasvun verran, vaatii pääsihteeri Vertti Kiukas.

Moni lyhentäisi baarien aukioloja

Selvityksessä kysyttiin suomalaisten kantaa myös baarien aukioloaikoihin. Vastaajista 44 prosentin vähemmistö oli valmis aikaistamaan aamuneljään auki olevien ravintoloiden sulkemisaikoja, jotta päihdehaitat vähenisivät.

Eri ikäryhmien välillä vastauksissa on kuitenkin selvät erot: 15-29-vuotiaista vain 16 prosenttia kannatti sulkemisaikojen aikaistamista, kun taas 60 vuotta täyttäneistä jopa 70 prosenttia olisi valmis puuttumaan sulkemisaikoihin.

Kyselyyn vastaajat laajalti tyrmäävät keskioluen laimentamisen tai siirtämisen Alkoon. Vain 17 prosenttia olisi valmis keskioluen prosenttimäärän laskemiseen, ja 15 prosenttia sallisi Alkolle yksinoikeuden keskioluen myyntiin.

Suomalaisten alkoholiasenteet 2012 -selvitykseen haastateltiin 1 003:a ihmistä huhtikuussa. Kyselyn teetti Soste Suomen sosiaali ja terveys ry, ja sen virhemarginaali on 2,5 prosenttiyksikköä suuntaansa.

STT